Vanliga frågor om flyttstädning


Hur kontaktar jag er?

Du kan maila oss på info@noxab.se eller ringa 018-60 48 00, telefontider mellan 10.00-16.00, lunchstängt mellan 12.00-13.00. Eller besök oss på Salagatan 23, kontorets öppettider är mån-tors 8.00-17.00, lunchstängt 12.00-13.00. Fredagar 8.00-16.00 och lunchstängt 12.00-13.30.


Hur fungerar besiktning av städningen och vad innebär er kvalitetsgaranti?

Vårt mål är att alltid leverera tjänster av högsta kvalitet, alla våra tjänster omfattas därför av vår kvalitetsgaranti. Kvalitetsgarantin innebär att den som flyttar in i bostaden ska bli helt nöjd med de moment som ingår i vår tjänst. Är den inflytande inte nöjd med något moment i städningen så kommer vi tillbaka och åtgärdar det. Garantin kan användas av beställaren, den inflyttande eller den som är ansvarig för lägenheten. Garantin gäller fram tills att lägenheten är godkänd vid en besiktning.

Om det är en bostadsrätt erbjuder vi även besiktning med den som flyttar in i bostaden. Vi ser därför gärna att ni skickar in kontaktuppgifter till köparna av bostaden. Garantin gäller även om vi inte gör en besiktning tillsammans med inflyttande. Du som säljare av bostaden behöver varken boka besiktning eller närvara vid den. Vi meddelar även den inflyttande att vi är helt ansvariga för städningen och att inget ansvar ligger på dig som är utflyttande.

Hyr du din bostad via ett fastighetsbolag kan det vara bra om du hör med dem gällande deras rutiner för städbesiktning. Om en städbesiktning ska bokas med kvartersvärden bör den ske minst ett dygn före kontraktet löper ut. Vet ni vilken tid städbesiktningen kommer att utföras så får ni gärna meddela oss så försöker vi avvara en av våra besiktningsmän som kan medverka. Kvalitetsgarantin gäller även om vi inte gör en besiktning tillsammans med kvartersvärd/hyresvärd. Vi lämnar våra kontaktuppgifter tillsammans med en checklista över allt vi städat i bostaden och hyresvärden kan kontakta oss direkt om något moment inte skulle bli godkänt.

Hur fungerar nyckelhanteringen?

Du lämnar nyckeln på vårt kontor på Salagatan 23 i Uppsala senast 3 dagar innan städningen. Vi har en nyckelbox utanför innergården där du kan lämna nycklarna i ett märkt kuvert. En bild finns bifogad i bekräftelsemailet på var du hittar nyckelboxen. Vill du lämna nycklarna i receptionen så kan du göra det under våra öppettider. Nyckeln finns att hämta på vårt kontor efter städningen. Av säkerhet- och försäkringsskäl kan vi inte lämna nyckeln i din brevlåda. Vid sen avbokning debiteras städningen ändå, detta gäller även vid tillfällen då vi inte kan utföra städningen på grund av att vi inte fått nyckeln.


Hur vet jag att städningen är bokad?

Du får en bekräftelse via mail på att tjänsten är bokad samt vad som ingår.

Hur fungerar RUT-avdraget?

Sedan 2008 har privatpersoner möjlighet att få en skattereduktion för hushållsnära tjänster såsom städning och barnpassning, skattereduktionen motsvarar halva arbetskostnaden och dras av direkt på fakturan. Den som har bott i bostaden kan nyttja RUT-avdraget för städning. Vi behöver ditt personnummer för att ansöka om RUT-avdrag åt dig.

Hur vet jag att jag är berättigad till RUT-avdraget?

Du måste ha fyllt minst 18 år vid beskattningsårets utgång. Du är bosatt i Sverige eller betalar skatt i Sverige för minst 90 procent av din totala inkomst. Ett dödsbo kan inte ansöka om RUT-avdrag. Mer information finns på Skatteverkets hemsida. 

Behöver jag tillhandahålla städmaterial?

Nej, vi står för allt städmaterial.

Hur sker betalningen?

Vi skickar en faktura via mejl ungefär två veckor efter städtillfället om inget annat är
överenskommet.

Hur många är det som städar?

2-5 personer beroende på bostadens storlek.

Vad händer om jag vill avboka städningen?

Flyttstädning, Storstädning, Visningsstädning och Byggstädning kan du avboka utan kostnad senast 5 arbetsdagar innan städningen ska utföras. Avbokar du senare än 5 arbetsdagar innan städningen ska utföras debiteras du fullt för städningen ändå. Du kan avboka via mail på info@noxab.se eller via telefon på 018-60 48 00.

Har ni försäkring om något händer?

Vi har ansvarsförsäkring på upp till 10 miljoner kronor.

Jag har en balkong, städar ni även den?

Vanlig balkong ingår i städningen, vi sopar av och rengör den. Vi skrubbar inte väggar och räcken från mögel eller mossa. För städning samt putsning av inglasad balkong tillkommer 250 kr efter skattereduktion. Har du inglasad balkong måste det uppges vid bokningen.


Är det något jag behöver göra själv innan städningen?

Du behöver frosta av frysen och stänga av kyl och frys. Vi monterar inte bort front till
badkar eller glas i ugnslucka, detta på grund av risken för skador på din egendom. Det är
viktigt att du monterar bort fronten till badkaret innan städningen om vi ska rengöra under
badkaret. Du drar själv fram ugnen så att vi kan rengöra bakom den. Om vi ska rengöra bakom kyl och frys eller andra tunga möbler ber vi dig dra fram dem innan städningen. Detta för att vi inte vill riskera att skada golvet. Vi skruvar inte isär vattenlås.

Varför vill vi ha två dagar på oss innan tillträdet?

För att säkerställa god kvalitet av städningen innan tillträdet vill vi ha två dagar på oss för att det ibland kan ta längre tid än normalt att städa en bostad, till exempel mycket kalk i badrum, mycket fett i kök eller om det inte städats kontinuerligt i bostaden kan bidra till att städningen tar längre tid. Därför är det också viktigt att vi får information innan städningen gällande skicket på bostaden. Även om din bostad är i gott skick så kan andra städningar under dagen dra ut på tiden och personalen kan därför bli sena även om vi gör allt för att motverka det. Vi vill även ha två dagar på oss i händelse av att vi har sjukdom i personalen eller andra oförutsedda händelser. Det är viktigt för oss att leverera bra kvalitet och att både du som utflyttande och den som flyttar in blir nöjda med tjänsten. 

Städar ni väggar och tak?

Vi dammtorkar väggar och tak. Vi skrubbar inte och använder inte vätska eftersom det kan skada tapeter eller väggfärgen/takfärgen. Vi rengör lister och dörrkarmar. 

Varför syns repor i fönstren när de är tvättade?

Vi använder inget material som kan repa fönstren när vi putsar dem. Dock så kan gamla repor synas mycket tydligare på nyputsade, rena fönster.

Var hittar jag NOX integritetspolicy?

Datasekretess är mycket viktigt för NOX och vi vill vara öppna och transparenta med vår hantering av dina personuppgifter. Vi har därför en policy som fastställer hur dina personuppgifter ska bearbetas och skyddas. Här hittar du den. 
  • "För oss innebär hjälp med hemstädning ökad livskvalitet!"


    -Moa Granat
  • "Jag är jättenöjd med NOX!"


    -Marianne Dalunde
  • "Flyttstädningen funkade utmärkt!"


    -Anna Olofsson
  • "NOX har mitt fulla förtroende."


    -Pär Franzén
  • "Vi fick ett personligt bemötande och ett professionellt utfört arbete."


    -Owe Lindh
  • "De var vänliga, prisvärda och informativa"


    -Håkan Olsson
  • "NOX har förbättrat min vardag"


    -Sara Dahlin
  • "Hur smidig flyttstädning som helst!"


    -Leopold Weingarten
  • "En klockren lösning för oss!"


    -Calle Österberg
  • "Och resultatet av städningen – prickfritt!"


    -Mikael Ewing
  • "Prisvärda, punktliga och professionella!"


    -Anna Olofsson