Vanliga frågor hemstädning


Hur gör jag för att boka hemstädning?

Fyll i ett intresseformulär längst ner under fliken hemstäd med ditt telefonnummer och mailadress så kontaktar vi dig så snart som möjligt! Vill du själv välja en dag och tid vi ska ringa dig så bokar du ett telefonmöte eller videmöte med oss. Du kan även ringa oss på 018 - 60 48 00 eller maila infoo@onoxab.se för att boka städning.

Hur ofta kan jag ha hemstädning?

Vi erbjuder hemstädning varje, varannan eller var 4:e vecka. Det vanligaste är att ha städning varannan vecka. Har du städning varje eller varannan vecka så behöver du oftast inte städa något själv alls. Har du städning var 4:e vecka så hinner det bli mer damm, smuts och kalk innan vi kommer nästa gång och du kan behöva städa lite själv.

Hur lång tid tar en hemstädning?

Det beror på hur stort du bor och hur din bostad ser ut. Till exempel husdjur som hårar, småbarn som kladdar eller material som är svårare att rengöra kan påverka hur lång tid det tar att städa. Vår minimitid är 2,5 arbetstimmar för varje eller varannan vecka eller 3,5 arbetstimmar var 4:e vecka, vilket är det minsta de flesta behöver för att få det ordentligt rent hemma.


Behöver jag stå för något städmaterial eller dammsugare själv?

Nej vi har med oss allting som behövs, även dammsugare. Berätta för oss om du har känsliga material som kräver speciella medel. Om det inte är något vi har så är det bra om du ställer fram det medel du vill att vi ska använda.

Vilka tider kommer ni och städar? Hur fungerar tidsblocken?

Våra tidsblock: 08:00-13:00 och 11:00-17:00.
Vi har valt att arbeta med tidsblock för att effektivt kunna ändra i schemat i händelse av sjukdom, avbokning eller då ditt städteam får fler kunder. Tidsblocken innebär att vi kommer vara hos dig tidigast kl 08.00 och gå senast kl 13.00 om du har det tidigare blocket, eller tidigast kl 11.00 och gå senast kl 17.00 om du har det senare blocket.

Är det alltid samma personer som städar hos mig?

Vi jobbar alltid i team om två personer. Du får ett eget städteam som alltid kommer till dig och vet hur du vill ha det. Med undantag för sjukdom eller ledighet. Vi undviker i regel att ge båda i samma team ledigt samtidigt just för att åtminstone en i teamet ska vara bekant för dig.

Hur fungerar nyckelhanteringen?

Det enklaste för dig och för oss är om vi får en extranyckel hem till dig. Då slipper du möta och släppa in ditt team. Vi förvarar nycklarna säkert.

Hur fungerar Rut-avdraget?

Sedan 2008 har privatpersoner möjlighet att få en skattereduktion för hushållsnära tjänster såsom städning och barnpassning, skattereduktionen motsvarar halva arbetskostnaden och dras av direkt på fakturan. Den som har bott i bostaden kan nyttja RUT-avdraget för städning. Vi behöver ditt personnummer för att ansöka om RUT-avdrag åt dig.

Hur vet jag att jag är berättigad till RUT-avdraget?

Du måste ha fyllt minst 18 år vid beskattningsårets utgång. Du är bosatt i Sverige eller betalar skatt i Sverige för minst 90 procent av din totala inkomst. Ett dödsbo kan inte ansöka om RUT-avdrag. Mer information finns på Skatteverkets hemsida.

Kan jag avboka en städning?

Ja det går bra att avboka upp till 4 städtillfällen om året. Avboka helst via mail. Om du avbokar minst 2 arbetsdagar innan städningen så kostar det ingenting. Avbokar du senare så debiterar vi dig halva kostnaden för städningen. Avbokar du samma dag som städningen ska utföras debiterar vi dig för hela städningen.

Har ni ostraffad personal?

Ja, vi gör alltid ett utdrag ur belastningsregistret innan vi anställer nya medarbetare. Du ska känna dig trygg med att släppa in oss i ditt hem.

Vad händer om jag inte blir nöjd med städningen?

Om du inte skulle vara helt nöjd med en städning så vill vi veta det. Vi kommer gärna tillbaka och åtgärdar de moment du inte blev nöjd med. Vi informerar ditt team om det är något de missat och ger dem mer utbildning vid behov så att det inte ska hända igen.

Kan jag ha uppehåll under sommaren?

Ja det går bra att avboka 4 tillfällen per år. Vi ber dig avboka eller omboka din städning i god tid.

Hur lång uppsägningstid har jag?

Vid din första städning har du ingen bindningstid eller uppsägningstid för att du ska känna dig trygg med oss och din team och se att allting fungerar bra. Från din andra städning så har du 8 veckors uppsägningstid. Hur många städtillfällen det innebär beror alltså på hur ofta du har städning och när du sagt upp. 

Kan ni även putsa fönster?

 Ja vi kan putsa dina fönster! Fönsterputsning bokas separat från hemstädningen och det är annan personal än ditt hemstädsteam som kommer att putsa fönstren. Hör av er via mail eller telefon om ni vill boka fönsterputsning. 

Varför syns repor i fönstren när de är tvättade?

Vi använder inget material som kan repa fönstren när vi putsar dem. Dock så kan gamla repor synas mycket tydligare på nyputsade, rena fönster.
  • "För oss innebär hjälp med hemstädning ökad livskvalitet!"


    -Moa Granat
  • "Jag är jättenöjd med NOX!"


    -Marianne Dalunde
  • "Flyttstädningen funkade utmärkt!"


    -Anna Olofsson
  • "NOX har mitt fulla förtroende."


    -Pär Franzén
  • "Vi fick ett personligt bemötande och ett professionellt utfört arbete."


    -Owe Lindh
  • "De var vänliga, prisvärda och informativa"


    -Håkan Olsson
  • "NOX har förbättrat min vardag"


    -Sara Dahlin
  • "Hur smidig flyttstädning som helst!"


    -Leopold Weingarten
  • "En klockren lösning för oss!"


    -Calle Österberg
  • "Och resultatet av städningen – prickfritt!"


    -Mikael Ewing
  • "Prisvärda, punktliga och professionella!"

    -Anna Olofsson