Här har vi samlat alla vanliga frågor om flytthjälp. Hittar du inte svar på din fråga så kontakta oss via chatten, telefon eller mail.
018 - 60 48 00 eller info@noxab.se
NOX STÄDFIRMA
VANLIGA FRÅGOR OM FLYTTHJÄLP
Hur fungerar RUT-avdraget?
Sedan 2008 har privatpersoner möjlighet att få en skattereduktion för hushållsnära tjänster såsom städning, flytthjälp och barnpassning mm., skattereduktionen motsvarar halva arbetskostnaden och vi ansöker om det åt dig så det dras av direkt på fakturan.Vi behöver ditt personnummer för att ansöka om RUT-avdrag åt dig.
// Hannes, Kundadministratör NOX
Hur vet jag om jag får RUT-avdrag?
Du måste ha fyllt minst 18 år vid beskattningsårets utgång. Du är bosatt i Sverige eller betalar skatt i Sverige för minst 90 procent av din totala inkomst. Ett dödsbo kan inte ansöka om RUT-avdrag. Du kan ge bort en del av ditt RUT-avdrag till dina föräldrar, men föräldrar kan inte ge RUT-avdrag till sina barn. Det är det enda fallet någon kan ge bort sitt RUT-avdrag.
Det är du som är skriven på adressen och bor där som kan ansöka om RUT-avdrag oavsett om du äger bostaden eller inte. Om du äger en bostad som du inte bor i eller är skriven på så är det din hyresgäst som ska söka RUT-avdrag.
Gå gärna in på www.skatteverket.se, där kan du läsa om vad kraven för att få skattereduktionen innebär. Du kan också ringa skatteupplysningen på 0771-567 567 så hjälper de dig. Tänk på att avdraget faller under samma kategori som ROT-avdraget så har du renoverat ditt hus eller anlitat hantverkare för dessa tjänster under innevarande år finns risken att du redan utnyttjat ditt maxbelopp.
// Hannes, Kundadministratör NOX
Hur sker betalningen och när kommer fakturan?
Vi skickar en faktura via mail dagen/dagarna efter städtillfället om inget annat är överenskommet. Det är 10 dagars betaltid.
// Hannes, Kundadministratör NOX
Vad händer om jag vill avboka eller omboka flytthjälpen?
Du kan avboka eller omboka senast 5 hela arbetsdagar innan uppdraget ska utföras. Av/ombokar du senare än så debiteras du 50% av beloppet och av/ombokar du samma dag som uppdraget skulle utföras debiteras du 100% av beloppet.
// Cajsa, Kundservice NOX
Har ni försäkring om något händer vid städning eller flytt?
Ja vi har ansvarsförsäkring på upp till 10 miljoner kronor hos Länsförsäkringar.
Flytthjälp: Du ansvarar för att packa på ett säkert sätt och minimera risken för att t.ex. glas går sönder. Vi ansvarar för att flytten sker säkert och att ingenting går sönder på grund av hanteringen av lådorna.
// Hannes, Kundadministratör NOX
Hur ska jag packa mina saker inför flytthjälp?
Allt som kan packas ned i kartonger ska packas ned. Desto bättre förberedd du är för flytten desto smidigare kommer det att gå. Försök att packa de saker som ska vara i samma rum i samma kartonger. Detta underlättar uppackningen för dig. Märk känsliga kartonger tydligt så att vi vet att vi ska behandla dem varsamt. Om du har väldigt mycket böcker eller liknande tunga föremål så kan det vara bra att sprida ut dem så mycket som möjligt då kartongerna blir snabbt väldigt tunga. Utgå ifrån att en kartong ska väga ca. 20kg.
//Oscar, Kundservice och försäljning, NOX
Behöver jag vara med under flytten?
Det går bra att vara med under flytten men det går även bra att lämna in en nyckel till oss innan flyttdagen så sköter vi det själva.
//Oscar, Kundservice och försäljning, NOX
Hur uppskattas priset för flytthjälp?
Vi lämnar alltid ett fast pris utifrån hur många kvadratmeter din bostad är på. Det kan komma att ändras om du har särskilt tunga föremål så som piano, vapenskåp eller liknande. Berätta i bokningen om du har något sådant svårflyttat föremål så får du en korrekt offert.
//Oscar, Kundservice och försäljning, NOX
Har ni flyttkartonger?
Ja du får låna gratis flyttkartonger av oss när du bokar flytthjälp, en kartong per kvm av din bostad ingår. Du får låna kartongerna upp till två veckor, om du lämnar dem senare än så eller det saknas kartonger debiteras du 30 kr/kartong.
I Uppsala kan du hämta och lämna kartongerna på Spikgatan 1, mellan 9-11. Kontakta oss gärna innan för att säkerställa att någon är på plats där.
I Stockholm kan du hämta och lämna på Sollentunavägen 63 öppet mellan 8-17 på vardagar, 10-15 på helger.
Vi kör gärna ut flyttkartonger till dig för 600 kr, detta måste dock ske max 2 veckor före flytten.
//Oscar, Kundservice och försäljning, NOX
Har NOX en Policy för minskad spridning av Coronaviruset?
Ja det har vi, här kan ni läsa den:
NOX Policy för att bidra till minskad spridning av Coronaviruset
Med anledning av det nya Coronaviruset har vi tagit fram en policy för att bidra till att minska spridningen och säkerställa våra anställda och våra kunders hälsa.
Vi har i grunden goda förutsättningar i vår verksamhet då merparten av personalstyrkan är uppdelad på olika platser under dagen, till vilka de transporterar sig till med bil och där det i regel inte är några andra människor på plats. Vi utför majoriteten av våra företagsuppdrag under tider då ingen annan personal är på plats. Vid hemstädningar är kunden mycket sällan hemma och vid flyttstädningar och andra engångsuppdrag är det naturligt ingen annan i bostaden. Detta innebär att de anställda hos NOX träffar väldigt få utomstående under en arbetsdag. I arbetet finns dessutom naturligt ett antal hygienrutiner som förebygger smittospridning av sjukdomar överlag.
I enlighet med vårt systematiska arbetsmiljöarbete arbetar vi alltid enligt följande process relaterat till smittospridning:
Utreda vilken smittrisk som finns och bedöma vilken risk den kan utgöra för arbetstagarna.
Åtgärda risker och vidta skyddsåtgärder där det behövs.
Ge arbetstagarna de instruktioner och den information som de behöver för att utföra arbetet på ett säkert sätt och säkerställa att arbetstagaren kan tillgodogöra sig informationen.
Förse arbetstagarna med personlig skyddsutrustning när det behövs.
Vi förtydligar och påminner alla anställda om hygienrutinerna, vilka är:
Vi har alltid nya trasor för alla städuppdrag
Man använder handskar under hela städuppdraget
Man tvättar händerna med tvål innan och efter varje städuppdrag
Personal med influensaliknande symptom stannar hemma
Vidtagna åtgärder med anledning av Coronaviruset:
Vi har inga interna möten tillsvidare
Vi undviker externa möten i största möjliga mån och använder istället andra kommunikationssätt såsom telefon och mail.
För kontorspersonalen är det beslutat att så många som möjligt jobbar hemifrån
Ingen i personalen som nyligen rest till ett riskområde får arbeta
Ingen åker kollektivt i arbetet
All personal har munskydd vid utförandet av alla typer av uppdrag
Vi hälsar inte på varandra, eller på kunder, med handslag
Även personal på kontoret tvättar och spritar händerna ofta
//Joakim - VD NOX
Kan jag få RUT-avdrag för transporten och för magasineringen
Nej. Underlag för skattereduktion utgörs enligt nuvarande bestämmelser av utgifter för arbete. Kostnader för t ex flyttbil och magasinshyra ger således inte rätt till RUT-avdrag. Däremot medges RUT-avdrag för flyttning av bohag till och från magasinering i samband med flytt mellan bostäder.
// Marie Kundservice och försäljning, NOX
KONTATUPPGIFTER
Hör av dig till oss!
Hittar du inte svaret på din fråga? Vi hjälper dig gärna via mail, telefon eller chatten.
Telefontider: Mån – Fre 10.00 – 16.00
Lunchstängt: Mån – Tors 12.00 – 13.00 Fre: 12.00 – 13.30