Här har vi samlat alla vanliga frågor om flyttstädning. Hittar du inte svar på din fråga så kontakta oss via chatten, telefon eller mail.
018 - 60 48 00 eller info@noxab.se
NOX STÄDFIRMA
VANLIGA FRÅGOR OM FLYTTSTÄDNING
Hur fungerar RUT-avdraget?
Sedan 2008 har privatpersoner möjlighet att få en skattereduktion för hushållsnära tjänster såsom städning, flytthjälp och barnpassning mm., skattereduktionen motsvarar halva arbetskostnaden och dras av direkt på fakturan. Den som har bott i bostaden kan nyttja RUT-avdraget för städning. Vi behöver ditt personnummer för att ansöka om RUT-avdrag åt dig.
// Hannes, Kundadministratör NOX
Hur vet jag om jag får RUT-avdrag?
Du måste ha fyllt minst 18 år vid beskattningsårets utgång. Du är bosatt i Sverige eller betalar skatt i Sverige för minst 90 procent av din totala inkomst. Ett dödsbo kan inte ansöka om RUT-avdrag. Du kan ge bort en del av ditt RUT-avdrag till dina föräldrar, men föräldrar kan inte ge RUT-avdrag till sina barn. Det är du som är skriven på adressen och bor där som kan ansöka om RUT-avdrag oavsett om du äger bostaden eller inte. Om du äger en bostad som du inte bor i eller är skriven på så är det din hyresgäst som ska söka RUT-avdrag. Mer information finns på Skatteverkets hemsida.
// Hannes, Kundadministratör NOX
Behöver jag tillhandahålla städmaterial?
Nej, vi står för allt städmaterial vid alla typer av städningar, hemstädning, flyttstädning etc.
// Oscar, Kundservice & Försäljning NOX
Hur sker betalningen och när kommer fakturan?
För hemstädning har vi E-Faktura så då kan du signera direkt i din Internetbank varje månad. Sök fram NOX AB i din Internetbank och lägg till oss. Fakturan för föregående månad kommer i början på månaden efter. Det är 10 dagars betaltid.
// Hannes, Kundadministratör NOX
Hur många är det som städar?
Vid flyttstädning brukar vi jobba i team om minst 2 personer, beroende på hur stor din bostad är så kan det vara fler som städar för att allt ska gå så snabbt och effektivt som möjligt.
// Cajsa, Kundservice NOX
Vad händer om jag vill avboka eller omboka städningen?
Du kan avboka eller omboka din flyttstädning senast 5 arbetsdagar innan första möjliga städdag som du angett. Vid avbokningar med kortare varsel debiteras 50% av kostnaden. Avbokar du samma dag som städningen ska utföras debiteras 100%.
// Cajsa, Kundservice NOX
Har ni försäkring om något händer vid flyttstädningen?
Ja vi har ansvarsförsäkring på upp till 10 miljoner kronor hos Länsförsäkringar.
// Hannes, Kundadministratör NOX
Har NOX en Policy för minskad spridning av Coronaviruset?
Ja det har vi, här kan ni läsa den:
NOX Policy för att bidra till minskad spridning av Coronaviruset
Med anledning av det nya Coronaviruset har vi tagit fram en policy för att bidra till att minska spridningen och säkerställa våra anställda och våra kunders hälsa.
Vi har i grunden goda förutsättningar i vår verksamhet då merparten av personalstyrkan är uppdelad på olika platser under dagen, till vilka de transporterar sig till med bil och där det i regel inte är några andra människor på plats. Vi utför majoriteten av våra företagsuppdrag under tider då ingen annan personal är på plats. Vid hemstädningar är kunden mycket sällan hemma och vid flyttstädningar och andra engångsuppdrag är det naturligt ingen annan i bostaden. Detta innebär att de anställda hos NOX träffar väldigt få utomstående under en arbetsdag. I arbetet finns dessutom naturligt ett antal hygienrutiner som förebygger smittospridning av sjukdomar överlag.
I enlighet med vårt systematiska arbetsmiljöarbete arbetar vi alltid enligt följande process relaterat till smittospridning:
Utreda vilken smittrisk som finns och bedöma vilken risk den kan utgöra för arbetstagarna.
Åtgärda risker och vidta skyddsåtgärder där det behövs.
Ge arbetstagarna de instruktioner och den information som de behöver för att utföra arbetet på ett säkert sätt och säkerställa att arbetstagaren kan tillgodogöra sig informationen.
Förse arbetstagarna med personlig skyddsutrustning när det behövs.
Vi förtydligar och påminner alla anställda om hygienrutinerna, vilka är:
Vi har alltid nya trasor för alla städuppdrag
Man använder handskar under hela städuppdraget
Man tvättar händerna med tvål innan och efter varje städuppdrag
Personal med influensaliknande symptom stannar hemma
Vidtagna åtgärder med anledning av Coronaviruset:
Vi har inga interna möten tillsvidare
Vi undviker externa möten i största möjliga mån och använder istället andra kommunikationssätt såsom telefon och mail.
För kontorspersonalen är det beslutat att så många som möjligt jobbar hemifrån
Ingen i personalen som nyligen rest till ett riskområde får arbeta
Ingen åker kollektivt i arbetet
All personal har munskydd vid utförandet av alla typer av uppdrag
Vi hälsar inte på varandra, eller på kunder, med handslag
Även personal på kontoret tvättar och spritar händerna ofta
//Joakim - VD NOX
Hur fungerar nyckelhanteringen?
Uppsala – På vårt kontor
Om du bor i Uppsala lämnar du nyckeln på vårt kontor på Salagatan 23 i Uppsala senast 3 dagar innan städningen. Vi har en nyckelbox utanför innergården där du kan lämna nycklarna i ett märkt kuvert. En bild finns bifogad i bekräftelsemailet på var du hittar nyckelboxen. Vill du lämna nycklarna i receptionen så kan du göra det under våra öppettider. Nyckeln finns att hämta på vårt kontor efter städningen.
Du kan också lämna nyckeln hos din Mäklare så hämtar och lämnar vi nyckeln där. Berätta för oss om du vill att vi hämtar och/eller lämnar nyckeln hos din mäklare.
Av säkerhet- och försäkringsskäl kan vi inte lämna nyckeln i din brevlåda. Vid sen avbokning debiteras städningen ändå, detta gäller även vid tillfällen då vi inte kan utföra städningen på grund av att vi inte fått nyckeln.
Nyckelförvaring
Nycklarna förvaras säkert och är inlåsta när de inte används. De är märkta med en sifferkombination och inte ditt namn eller adress.
Stockholm- Gävle – Västerås
I Stockholm, Gävle och Västerås är det bästa om vi kan hämta och lämna nycklar hos din Mäklare eller möta upp dig någonstans. Du kan också släppa i oss i bostaden när vi ska städa.
Av säkerhet- och försäkringsskäl kan vi inte lämna nyckeln i din brevlåda. Vid sen avbokning debiteras städningen ändå, detta gäller även vid tillfällen då vi inte kan utföra städningen på grund av att vi inte fått nyckeln.
//Cajsa Kundservice NOX
Kan man besiktiga städningen?
Om det är en bostadsrätt erbjuder vi även besiktning med den som flyttar in i bostaden om de vill det. Vi ser därför gärna att ni skickar in kontaktuppgifter till köparna av bostaden. Garantin gäller även om vi inte gör en besiktning tillsammans med inflyttande. Du som säljare av bostaden behöver varken boka besiktning eller närvara vid den. Vi meddelar även den inflyttande att vi är helt ansvariga för städningen och att inget ansvar ligger på dig som är utflyttande.
Hyr du din bostad via ett fastighetsbolag kan det vara bra om du hör med dem gällande deras rutiner för städbesiktning. Om en städbesiktning ska bokas med kvartersvärden bör den ske minst ett dygn före kontraktet löper ut. Vet ni vilken tid städbesiktningen kommer att utföras så får ni gärna meddela oss. Kvalitetsgarantin gäller även om vi inte gör en besiktning tillsammans med kvartersvärd/hyresvärd. Vi lämnar våra kontaktuppgifter tillsammans med en checklista över allt vi städat i bostaden och hyresvärden kan kontakta oss direkt om något moment inte skulle bli godkänt.
//Noah Kundservice NOX
Vad ingår i flyttstädningen?
I vår flyttstädning ingår fönsterputsning, rengöring av alla ytor, i skåp, kyl och frys, avkalkning, ugn, balkong, allt egentligen. Det enda du behöver göra innan flyttstädningen är att:
Frosta av och stänga av kyl och frys så att vi kan rengöra dem under städningen.
Dra fram ugnen och eventuellt andra tunga föremål om vi ska städa bakom, detta för att vi inte vill riskera att skada golven. Om du har badkar så kan du ta av badkarsfronten så att vi kan städa under.
Vi rengör golvbrunn men vi åtgärdar inte stopp i avloppet eller öppnar upp vattenlås.
Vi rengör inte inuti tvättmaskin eller diskmaskin, men det brukar finnas rengöringsprogram som du enkelt kan köra själv innan städningen.
//John, Arbetsledare NOX
Vad kostar en flyttstäd?
Det beror på hur många kvm bostaden är på och om du vill boka något extra utöver det, som till exempel städning av förråd eller garage. Fyll i vårt bokningsformulär så kommer du få upp ett fast pris innan du skickar in bokningen. Du kan också välja “kontakta mig” så får du en pdf med prislista.
//Oscar, Kundservice & Försäljning NOX
KONTATUPPGIFTER
Hör av dig till oss!
Hittar du inte svaret på din fråga? Vi hjälper dig gärna via mail, telefon eller chatten.
Telefontider: Mån – Fre 10.00 – 16.00
Lunchstängt: Mån – Tors 12.00 – 13.00 Fre: 12.00 – 13.30